بررسی بازی Mirror’s Edge Catalyst / صبح شیشه ای

ساخت وبلاگ

mirrors-edge-catalyst-infoعنوان Mirror’s Edge Catalyst در تاریخ ۷ ژوئن (سه‌شنبه ۱۸ خرداد) در آمریکالی شمالی و ۹ ژوئن (پنج‌شنبه ۲۰ خرداد) در اروپا برروی پلتفرم‌های Xbox One، PlayStation 4 و رایانه‌های شخصی در دسترس قرار گرفت. بازی با سبک متفاوت و جدید. اولین نسخه ی این عنوان در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و بازخورد خوبی را از طرف منتقدان و هواداران دریافت کرد و توانست متای ۸۱ را بروی نسخه ی PC دریافت کند ولی این پایان کار نبود و بالاخره EA تصمیم گرفت نسخه ی دوم این عنوان را منتشر کند.

امید های زیادی به نسخه دوم این عنوان بود. EA زمان زیادی را در حال کار بر روی این عنوان بود ، دنیای سفید و شیشه ای و مبارزات بدون سلاح تنها چیزی بود که هواداران این سبک از EA می خواستند .

بازی منتشر شد و توانست عنوانی قابل قبول باشد ولی مثل اینکه انتظار منتقدان و همین طور هواداران را نتوانست به طور کامل بر آورده کند، و در نسخه ی رایانه های شخصی متای ۷۶ ، پلی استیشن ۴ متای ۷۰ ، ایکس‌باکس‌وان متای ۷۱ را دریافت کند. همین طور که میبینید نسخه ی PC بهترین پلتفرم برای تجربه ی این بازی است.

mirrors_edge_catalyst_5k-1280x720

داستانی زیبا و کلاسیک ولی با جذابیت کم

من کیستم!!! 

داستان بازی  Mirror’s Edge Catalyst در شهری به نام class رخ میدهد سومین منطقه ی بزرگ ملت Cascadia  که جمعیتی ۵ میلیون نفره دارد . ثروتمند ترین منطقه ی شهر Anchor است. در مرکز شهر تاسیسات Elysium Corporation حضور دارد و بیشتر فعالیت اعضای Runner نیز در این قسمت به چشم می خورد. در آخر هم The View را داریم که منطقه ای ساکت و آرام برای شهروندان است.

فیت کانرز اسم شخصیت اصلی و محبوب بازی است ، دختری که در هفت سالگی اش و در پی شورش های صلح خواهانه ، اتفاقی غیر قابل جبران برایش رخ می دهد و پدر و مادرش کشته می شوند و در اینجا است که «نواح» سرپرستی فیت را به عهده میگیرد کسی که بانی اصلی علاقه ی فیت به پاکور شد ، «نواح» الگو و پشتوانه ی فیت است و فیت حاضر است جونش را هم برای او بدهد و این است یک رابطه ی پدر و فرزندی مستحکم.

فیت شخصیتی مغرور و خود خواه است که تنش برای دردسر می خارد و همین شروعی است بر ماجراجویی های او و تبدیل شدنش به بهترین دونده شهر.

بازی دارای سه فرقه است به نام های دونده ، اختلاط ، نوامبر سیاه ، فیت عضو گروه دونده است و با گروه اختلاط مبارزه میکند. گروه اختلاط نظارتی کامل بر تمام حکومت دارد یا به عبارتی دیگر این گروه شاهان نوینی هستند که اندیشه‌ تبدیل شدن به یک قدرت برتر همیشه در ذهن‌شان جایگاهی والادارد. فیت رقیبی هم دارد به نام ایکاروس او هم عضو گروه دونده هست و همین طور شباهت های زیادی با فیت دارد مانند گذشته ی تلخش که فقط نواح از اون خبر دارد. ایکاروس می خواهد خود را بهترین و سریع ترین دونده ی شهر نشان دهد و در این راه رقیبی جدی به نام فیت دارد البته ناگفته نماند این رقابت در قالب یک دوستی جلو میرود و فیت  و ایکاروس هر دو می خواهند نظر نواح را به خود جلب کنند.

فیت از شخصیت پردازی فوق العاده ای بهره میبرد و همین باعث ارتباط محکم گیمر با فیت میشود ولی این نکته برای دیگر شخصیت های بازی صدق نمی کند.

داستان بازی همون طورر که گفته شد کمی تکراری است و بعد از یه مدت شما توجهی به آن نمیکنید و میان پرده های بازی را اسکیپ می کنید و از آن ها میگذرید تا به گیم پلی هیجانی و سریع بازی بپردازید و این یک مقوله ی عادی است که کم کم برای ما گیمران داره عادی میشه و این اصلا خوب نیست.

mirrors_edge_catalyst-wallpaper-1280x720

گرافیک نسل هشتمی 

شهری شیشه ای و رویایی

به لطف موتور FrostBite بازی واقعا چشم نواز  است به خصوص موقعی که روی یک ساختمان بلند ایستاده باشی و به پایین بنگری تنها چیزی که میبینی زیبایی است اینقدر زیبا که میخواهی خودت را از ساختمان پرت کنی پایین به شخصه  این کارو کردم خیلی حال میده ، ولی خوب ناگفته نماند با شهری مرده طرف هستید این شهر در کمال زیبایی است ولی شما اصلا نمی توانید حس کنید کسی حتی در آن زندگی کند و این آزار دهنده است. گرافیک بازی یکی از دلایلی است که گیمر را مجاب به انجام دادن مراحل فرعی میکند که به آن هم میرسیم. شما فقط میخواهید روی ساختمان ها راه بروید و به مناطق مختلف نگاه کنید و بنده به شما قول میدهم این حس در تمام افرادی که این عنوان را تجربه کنند به وجود می آید،شک نکنید. گرافیک فنی بازی هم خوب کار شده و ما باید یک بازی بهینه طرف هستیم . پس زیاد نگران بهینه نبودن بازی نباشید.

mirrors_edge_catalyst_why_we_run-1280x720

گیم پلی بازی در سه کلمه خلاصه میشه!!

سرعت ، قدرت ، تفکر

گیم پلی بازی یکی از بهترین نقات قوت بازی Mirror’s Edge Catalyst است.

EA سیستم مبارزه ی بازی را  کاملا نسبت به نسخه ی اول تغیر داده و شخصیت ما فیت به هیچ عنوان از سلاح گرم استفاده نمی کند و تمرکز بازی کاملا روی سرعت ، تفکر و پارکور  است که این قابل  تحسین است.

بازی بر خلاف نسخه ی اول کاملا Open-World است که این امر به آزادی عمل شما اضافه میکند.

بخاطر اینکه با یک بازی سرعتی طرف هستیم ممکن هست بعضی مواقع راه را گم کنید ولی EA برای اینکار چاره ای پیدا کرد و آن نوار قرمز رنگی (Running Vision) است که شما را راهنمایی و بهترین مسیر را به شما نشان میدهد که البته این همیشگی نیست و بعضی مواقع افلاین میشود و آن موقع است که خودتان هستید و خودتان که باید راهتان را بیابید.

در اوایل بازی یکسری از قابلیت های فیت قفل است که با رفتن مراحل فرعی و داستان اصلی به مرور می توانید آن قابلیت ها را باز کنید. برای همین بنده به شما پیشنهاد می کنم اول از همه مراحل فرعی بازی انجام دهید چون با ازاد کردن قابلیت های جدید فیت  هیجان بازی برای شما دوچندان میشود و شما در مبارزات ازادی عمل بیشتری خواهید داشت. حرف از ازادی عمل شد باید بگویم در شکست دشمنان و نحوه ی مبارزه با آن ها دست شما کاملا باز است ، میتوانید هنگام دویدندشمن را کنار زده و به دویدن خود ادامه دهید یا میتوانید او را از ساختمان پرت کنید پایین و حتی جوری بزنیدش که دیگر جرعت بلند شدن نداشته باشد. در مواقعی که فیت ضربه ی آخر را به دشمن خود وارد میکند صفحه ی نمایش در بعضی مواقع از اول شخص به سوم شخص تغیر می کند و دوباره به حالت اول شخص بر میگردد. بازی دارای ایتم های خوب  و تاثیر گذاری است به عنوان مثال Zip-line که با استفاده از آن میتوانید به بازی خود سرعت بیشتری ببخشید و از  ساختمانی به ساختمان دیگر بروید.

mirrors-edge-catalyst-gallery-04همین طور که گفتم بهتر است اول از مراحل فرعی بازی شروع کنید تا بتوانید آیتم های جدیدی را باز کنید ولی آیا مراحل فرعی سرگرم کننده است ؟جواب شما مثبت است بر خلاف بازی های دیگری که عرضه شده اند و اکثرا دارای مراحل فرعی تکراری هستند، Mirror’s Edge Catalyst کمی از آن ها فاصله گرفته و توانسته خودی نشان دهد ، شما میتوانید مسابقه ی سرعت دهید یا مسابقه ی زمان دار و یا ……. که هر کدام دارای هیجان منحصر به فرد خودش است .

آیتم هایی در مناطق مختلف بازی قرار گرفته‌اند به نام Gridleaks که گیمر میتواند آن ها را جمع آوری کند.

در کنار گیم پلی و سیستم مبارزه ی سریع و هیجانی تنها چیزی که میتواند کمی آزار دهنده باشد هوش مصنوعی دشمنانتان است گاهی دشمنانتان اینقدر کند  هستند و گاهی جوری ناشیانه عمل میکند که تنها کاری که گیمر بهش فکر میکند این است که به منوی بازی برود و گزینه ی خروج را انتخاب کند . تنوع دشمنان خوب کار شده به صورتی که شما هر آیتم جدیدی را که باز میکنید دشمنی هم با قابلیت جدیدی به بازی می آید که نگذارد زیادی برای خودتان جولان بدهید.

همان طور که دیدید گیم پلی بازی روی سه نکته تاکید زیادی دارد سرعت، قدرت و تفکر شما که بتوانید مراحل بازی هر جور که دلتان می خواهد به پایان برسانید و همین امر باعث میشه گیم پلی بازی از حالت تکراری خارج شود و رنگ و بوی تازه به خودش بگیرد و آیتم هایی که شما در بازی آزاد میکنید شما را در این امر یاری میکند.

mirrors_edge_catalyst_faith_connors_4k-1280x720

صداگذاری و موسیقی در حد لالیگا

خدا را شکر موسیقی بازی عالی کار شده تا  Mirror’s Edge Catalyst را در تبدیل شدن به یک عنوان بهتر همراهی کند. در مواقع تعقیب و گریز ها و مبارزات موسیقی ، حس هیجان را کاملا به شما منتقل می کند و پس از مبارزه هم یک ملودی آروم که ارامش را به شما بر می گرداند . شاید مشکل این بخش کمی در صدای انفجار ها باشد که کمی حس مصنوعی بودن را به شما منتقل میکند. بپردازیم به صدا گذاری بازی که هر یک بهتر از دیگری کار شده و فیت بهتر از همه . صداها کاملا با شخصیت‌ها سازگار هستند بخصوص صدای فیت که کاملا میتوانید حس درد، غم و شادی را از صدایش تشخیص دهید و با او همدردی کنید.

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 175 تاريخ : دوشنبه 31 خرداد 1395 ساعت: 23:30