پروژه Xbox Scorpio / ناجی برَند Xbox

ساخت وبلاگ

نسل گذشته، مایکروسافت راهکاری برای کنسول های مدرن نوشت. کنسول Xbox 360 کنسولی قدرتمند و در عین حال ساده، توسعه پسند، به دور از القاب و ادعا، پشتیبانی آنلاین و اجتماعی یکپارچه و دارای برنامه های رسانه ای منظم بود. گذاشتن تخفیف های ویژه برای کاربران، در حالی که شما برای اجرای بازی های مولتی پلتفرمی همچون Call of Duty و Elder Scrolls V: Skyrim یک سیستم قوی در اختیار دارید، همان راهکار موفق در Xbox 360 بود که اکنون Sony چنین راهکاری را در PlayStation 4 دنبال کرده است.

با توجه به قدرت و نفوذ Microsoft، آنها این نسل را قدرتمندانه شروع کردند اما به لطف اشتباهات تاریخی و فاحشی که در این مدت مرتکب شدند، اعتبار خود را به راحتی به باد دادند. از سیاست همیشه آنلاین DRM تا مجبور کردن کاربران به پرداخت پول بیشتر برای کینکت، از سخت افزار های ضعیف Xbox One تا بی توجهی به بازی ها و توسعه دهندگان مستقل. همین بود که از کنسول Xbox One یک کتاب درسی درست شد با این مضمون که “چه کارهایی را در توسعه‌ی یک کنسول بازی نباید انجام داد؟” این یک واقعیت است که Xbox One فروش مناسبی داشته و کشتی مایکروسافت را به سمت صحیحی پیش برده است، اما کاملا واضح است که مایکروسافت در این پروژه نسبت به گذشته پسرفت های زیادی داشته است.

البته که Xbox One در نتیجه کنسول موفق و پرفروشی از نظر آماری بود، اما آیا در مقایسه با رقیب بزرگش در این نسل یعنی PlayStation 4 هم چیزی برای گفتن داشت؟ خب فقط کافی است بدانید که فروش PS4 تقریبا دو برابر فروشی که برای Xbox One برآورد شده می‌باشد (!) تا همه چیز دستگیرتان شود. (البته مایکروسافت از دادن اطلاعات رسمی در مورد فروش کامل Xbox One اجتناب کرده است) این حقیقت غیر قابل انکار است که برند Xbox ضربه خورده، سخت افزار ضعیفی که معمولا کیفیت بدتری را از بازی های مولتی پلتفرم به نمایش در می آورد، هم چنین بسیاری از قرارداد های انحصاری اش را از دست داده و تعداد زیادی از آنها که برای کنسول Xbox 360 بودند، اکنون به انحصار PS4 درآمده‌اند.

xbox one elite
“کنسول Xbox One کتابی درسی بود از هر آنچه در هنگام راه اندازی یک کنسول گیمینگ نباید انجام داد!”

وضعیت برای مشتریان و مصرف کنندگان معمولی از این هم بدتر بود. برای آن ها برداشت اول، آخرین برداشت بود. خیلی از آن ها هنوز هم فکر می‌کنند که Xbox هنوز همان کنسول ضعیفی است که در ابتدای نسل هشتم عرضه شد (اگر باور ندارید همین الان به شبکه‌ی اینترنت وصل شده و به سایت Game Spot بروید و در آن جا خواهید دید که هنوز هم تعداد زیادی از دانش آموزان کالج های مختلف و یا پدر مادر ها می‌روند که برای فرزندانشان کنسولی را خریداری کنند و هنوز هم فکر می‌کنند که آن ویژگی های منفی همچنان در Xbox One وجود دارد). در نظر این افراد کنسول Xbox One و در کل برند Xbox چیزی زهرآلود است. نظر منفی مطبوعات و بد بین کردن مردم در زمانی که این کنسول منتشر شده و راه اندازی شد باعث شد که مایکروسافت واقعا به مشکل بیفتد. و این آمار نشان می‌دهد که موفقیت های Xbox 360 برای جانشین آن تکرار نشده و Xbox One نتوانسته به بزرگی نسخه قبلی این نام تجاری باشد.

در واقع این مشکل ذاتی است. اکنون دیگر نام تجاری Xbox تمام مشکلات Xbox One را نیز به دوش می‌کشد و به عبارتی تمام مشکلات کنسول Xbox One که از زمان راه اندازی و انتشار وجود داشتند برند Xbox را بد نام می‌کند (مشکلاتی از قبیل بازی های مولتی پلتفرم ضعیف، سخت افزار ضعیف تر، از دست دادن فروش بازی های انحصاری و دیگر مطالبی که پیش تر به آن ها اشاره شد). اکنون با این ویژگی های منفی دیگر شرکت مایکروسافت در جلوگیری از تفکر منفی مردم ناتوان شده است. برند های قدرتمند همواره با ویژگی های مثبت و منفی مختلف همراه هستند و این ویژگی ها همواره اثرات سختی به جای می‌گذارند. برای مثال برند محبوب و بزرگ Apple هم تجربیات خوب و بدی را نصیب ما کرده است. مثلا iPhone و iPod و iPad که تقریبا می‌توان گفت که بدون اشتباه عمل کردند. و در کنار آن تکنولوژی هایی مثل Apple Maps و Apple Watch که باعث خنده مردم می‌شد.

project-scorpio-23535468این مشکل تنها برای Xbox به وجود نیامد. مثلا همین اتفاق در نسل قبلی برای کمپانی Sony در کنسول PlayStation 3 افتاد. کنسول PS3 در ابتدای نسل هفتم دقیقا چنین مشکلی را پیش روی داشت. و هیچ راه حلی برای جبران این اتفاقات نبود مگر بازسازی کامل این کنسول با سخت افزاری قوی تر و بروز رسانی و حل مشکلات، با راه اندازی PlayStation 3 Slim و حتی تغییر نشان آن. و همین شد که کنسول PS3 در آخر نسل هفت عملکرد مورد قبولی داشت و شرکت سونی را در موقعیت قدرتمندی قرار داد که کنسول PlayStation 4 را تولید کند و هیچوقت عملکرد ضعیف PS3 در ابتدای نسل ۷ مایه‌ی ننگ سونی نشد زیرا همه اشتباهات را جبران کرد.

در حال حاضر مایکروسافت خود را در وضعیتی بسیار مشابه به شرکت سونی یافته است و باید کاری مشابه به شرکت سونی که با PS3 انجام داد را با Xbox One انجام دهد و این کار را انجام داده است؛ ابتدا با معرفی سخت افزار قوی تر برای Xbox One به اسم Xbox One S و سپس با معرفی Xbox Scorpio که گل سرسبد کنفرانس Microsoft در نمایشگاه E3 2016 بود. یک نسخه از Xbox One با پیشرفتی فراوان و اصلاح کامل مشکلات که در سال آینده منتشر خواهد شد. گفته می‌شود که کنسول Xbox Scorpio تا حدودی به PlayStation 4 NEO شباهت دارد و البته اتنظار میرود که بسیار قدرتمند تر و قوی تر از PS4 NEO هم باشد.

طبیعتاّ کنسول Xbox Scorpio باید تا حدودی از PS4 و PS4 NEO قوی تر باشد و به نظر می‌رسد که قابلیت ها و پیشنهاد هایی بیشتر و بهتر از PS4 را به شما ارائه خواهد کرد و در واقع مایکروسافت دارد باری دیگر رقابتی که بین دو کنسول PlayStation 2 و Xbox وجود داشت را باز سازی کرده و برق درخشان سونی و PS4 را بعد از گذشت چندین ماه که از راه اندازی آن می‌گذرد کهنه می‌کند.

XboxLogo-forza6با فرا رسیدن سال ۲۰۱۷ و گذشت چهار سال از انتشار Xbox One ، مایکروسافت تمام اظهارات خود را برای Xbox One کنار خواهد گذاشت –در واقع ۴ سال برای عمر یک کنسول قابل قبول است و اکنون مایکروسافت می‌تواند به تدریج تمام تمرکز و توجهات خود را بر روی پروژه‌ی Scorpio قرار دهد. همان کاری که بنظر می‌رسد شرکت سونی با PS4 NEO انجام دهد.

قطعا پتانسیل لازم برای Microsoft وجود دارد تا با استفاده از Xbox Scorpio دوباره محبوبیت و قدرت برند Xbox را زنده کند. نظر شما چیست؟ آیا این کنسول همان چیزی خواهد شد که انتظارش را داریم؟ ما چیزی نمی‌دانیم اما اگر این اظهارات واقعی باشند ما تا چند ماه دیگر خواهیم دید که چگونه مایکروسافت به حرف هایش در E3 2016 عمل خواهد کرد.

نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 117 تاريخ : سه شنبه 29 تير 1395 ساعت: 19:19