نقد و بررسی Total War: Warhammer

ساخت وبلاگ

Total-War-Warhammer-infoدرحال تماشای ردیفی از نیزه‌داران انسان هستم که با لباس های پر زرق و برق خود ایستاده‌اند و نوک های سلاح‌شان را در برابر چیزی که به زودی به دروازه‌های شهرشان هجوم خواهد آورد آماده می‎کنند. در بالای سر آن‌ها، گروهی از خفاش‌های عظیم‌الجثه در حال قلع و قمع دفاع کنندگان هستند، این در حالی است که تیر‌های مرگبار انسان‌ها بر روی آنها می‌بارد. دروازه‌ی شهر بالاخره توسط خون‌آشامی عضله‌ای و غول پیکر درهم می‌شکند، و در حالی که نیرو های Empire مشغول مقاومت کردن در مقابل ارتشی از مردگان خون‌خوار هستند، یک نکرومنسر گروهی از زامبی ها را از قبر احضار می کند تا از پشت به آنها حمله کنند.
در هنگام بازی کردن جدیدترین عنوان از سری مشهور استراتژیک Total War ساخته‌ی استودیو Creative Assembly چنین صحنه هایی به‌وفور اتفاق می افتد. بازی Total War: Warhammer، به عنوان پروژه‌ای که مدت زمان زیادی در مرحله‌ی ساخت به سر می‌برد (و هنوز هم این‌چنین است، چرا که گسترش دهنده هایی برای بازی عرضه خواهند شد)، مانند نامه‌ای عاشقانه از طرف استودیو به طرفداران این فرانچایز است که در آن سازنده به‌خاطر اشتباهات قبلی خود پوزش می‌ طلبد.
عنوان Total War: Warhammer دنیای غنی و پیچیده‌ی بازی Warhammer را با گیمپلی عمیق سری Total War مخلوط می‌کند، که در نهایت تجربه‎ای فوق العاده را برای بازی‌باز به ارمغان می‌‌اورد. ایده‌ی آوردن موجودات و هیولاهای مختلف به بازی Total War از زمان معرفی بازی هیجان بسیاری را در مخاطبان ایجاد کرد که اکنون استودیوی سازنده به قول خود عمل کرده و به بهترین نحو این کار را انجام داده است.

Total War Warhammer Review MihanGame 3
اگر طرفدار بازی های استودیو Games Workshop هستید، حتما از شنیدن این خوشحال خواهید شد که Total War: Warhammer در دنیای پسا-آخرالزمانی Age of Sigmar جریان ندارد، بلکه شما را در دنیای محبوب و شناخته شده‎ی Old World قرار می دهد. با گردهم آمدن نیرو های Chaos در سرزمین های بزرگ شمالی و آماده شدن برای نابود کردن تمام قاره، ساکنان این سرزمین نزدیک شدن به آخرالزمان (دوره زمانی End Times) را بیش از هر موقع دیگری احساس می کنند.

در زمان نوشتن این مقاله، بازی‎باز می تواند کنترل چهار نژاد مختلف را برای پیروزی و نگه داشتن قدرت به دست بگیرد (که با DLC به ۵ عدد می‌رسند).

قبل از اینکه نقد را شروع کنیم، بگذارید به موضوعی که ممکن است ذهنتان را مشغول کرده باشد بپردازیم. عنوان Total War: Rome II در زمان انتشار از لحاظ فنی به معنای کلمه افتضاح بود و مشکلات اجرایی و باگ های فراوانی داشت، پس طبیعتا طرفداران نگران این بودند که Total War: Warhammer نیز به این مشکلات دچار می‌شود. Creative Assembly برای تکرار نشدن اشتباه بزرگ قبلی، یک ماه کامل را برای بهینه سازی بازی جدید خود اختصاص داده است تا مطمئن شود بازی لانچ مناسبی داشته باشد. در سیستم بنده، این بازی بدون هیچ کرش و کاهش فریم ریت محسوسی در تنظیمات گرافیکی بالا اجرا شد. تنها مشکل فنی که مشاهده کردم این بود که رابط کاربری بازی هنگام روشن بودن V-Sync لرزش هایی داشت.
گیمپلی Total War: Warhammer مانند بازی های قبلی دو بخش دارد: نقشه کمپین و میدان نبرد. بخش نقشه‌ی کمپین به زیبایی تمام دنیای Warhammer را به نمایش درمی‌آورد. آتش فشان ها مواد مذاب بیرون می‌ریزند، عنکبوت ها تار های خود را در جنگل های تاریک و مخوف می‎بافند و نیروهای Chaos کوه های نوک تیز و بناهای غیرعادی را در نقشه به وجود می‌آورند. این زیبایی ها باعث می‌شوند که شما گاهی اوقات از جنگ های خود دست کشیده و به کاوش در گوشه و کنار های نقشه بپردازید.

Total War Warhammer Review MihanGame 5
گیمپلی کمپین ساده‌تر از همیشه است، که خود لزوما چیز بدی نمی‌باشد. دیگر خبری از گزینه ها و تنظیمات پیچیده‌ی ساختمان ها و شهر‌ها نیست؛ Creative Assembly روند مدیریت شهر را ساده‌ تر کرده است تا بازیکن دقیقا بداند که برای ساختن یک نیروی خاص یا باز کردن یک تکنولوژی جدید چه کاری باید انجام دهد. بیشتر ویژگی های برتر بازی های قبلی در این عنوان حضور دارند، و به نظر می‌رسد که استودیو سازنده در این زمینه تقریبا به بلوغ رسیده است. هر نژاد (به غیر از Chaos) کار خود را با یک شهر شروع می کند، و در این روند یک رهنمای مفید هم به کمکتان خواهد آمد، که بر خلاف دیگر بازی های Total War، به خوبی صداگذاری شده، مناسب با محیط و از همه مهمتر سودمند است، و همپنین در گسترش امپراتوری شما تاثیر قابل توجهی دارد.

در Total War: Warhammer توسعه دادن می‌تواند به وسیله‌ی دیپلماسی یا تسخیر انجام شود.

Empire (امپراتوری) و Dwarfs (دورف ها) می توانند با جناح های دیگر هم‌پیمان شوند و از این طریق مناطق تحت کنترل خود را افزایش دهند. سیستم دیپلماسی بازی بهینه سازی شده است، هرچند ممکن است ببینید که هوش مصنوعی بازی پیشنهاد های سخاوتمندانه‌ی شما را رد می‌کند و به جای آن معامله های عجیبی را به همراه درخواست مقدار زیادی از پول شما پیشنهاد می‌دهند. جناح های Vampire Lords و Chaos واحد پول مخصوص خود را دارند: ارواح مرده پول رایج در سرزمین خون آشام ها است و Chaos نیز واحد پولی به نام Chaos Worship را در خزانه‌ی خود دارد. همه‌ی “پول” بازی ارزش یکسان دارند و براساس اصول مشخصی به وجود آمده‌اند که با آن قادر خواهید بود تا سربازان را برای نبرد یا مامورها را برای نقشه آموزش دهید یا استخدام کنید. Agent های بازی که القاب “قهرمانانه”‌ی خود را دارند، اکنون می‌توانند علاوه ‎بر نقشه‎ی کمپین، در میدان نبرد نیز کار خود را انجام دهند؛ یعنی بازیکن می‌تواند یک Agent جنگجو را در یک ارتش قرار دهد یا در روی نقشه مامور را به جاسوسی دشمنان بفرستد. همچنین با افزایش تجربه‎ی Agent ها و Hero های خود، توانایی های جدیدی برای آنها باز می‌شوند که می‌توانید از میان آنها انتخاب کنید (در ادامه به Hero ها بیشتر خواهیم پرداخت).
روز هایی که در Total War های قبلی به تسخیر تمام نقشه می‌پرداختید به پایان رسیده است. حالا هر جناح و نژاد بازی می تواند ایالت های مشخصی را صاحب شود. خون آشام ها و نیرو های امپراتوری می توانند زمین های یکدیگر را بگیرند، در حالی که قلمرو دورف ها و اورک ها (Orc) به کوهستان ها و سرزمین های شمالی محدود شده‌اند. این تغییر ها به این معنی است که هنگام در دست گرفتن کنترل یک شهر ناسازگار با جناح شما باید تصمیم های استراتژیکی‌ تری بگیرید؛ آیا برای به‌وجود آوردن یک منطقه‎ی بی‌طرف (برای چند دور) شهر را با خاک یکسان می‌کنید یا اینکه برای پول بیشتر به غارت آن می‌پردازید؟ البته کسانی که می‌خواهند دنیا را به تسخیر خود دربیاورند نباید نگران باشند، چرا که سازنده یک ماد را در زمان لانچ بازی منتشر کرد که به همه‎ی جناح ها اجازه می‌دهد تا بدون محدودیت به تسخیر بپردازند.

Total War Warhammer Review MihanGame 1

نبرد همیشه ستون اصلی بازی های Total War بوده است و نسخه‌ی Warhammer نیز از این قاعده مستثنی نیست. Creative Assembly در بازاریابی عنوان جدید خود مانور زیادی بر روی نبرد داد، و حال در بازی می‌بینیم که این مانورها بی دلیل نبوده و هوش مصنوعی نبرد در کل پیشرفت داشته‌ است. در درجه های سختی بالاتر قطعا احساس خواهید کرد که هوش مصنوعی تصمیم های تاکتیکی بهتری می‌گیرد، مثلا دشمن بارها نیروهایش را برای حمله از پشت ارتش من حرکت می‌ داد یا سربازان آسیب‌پذیر پرتاب کننده (مانند کمان‌داران) را محاصره و جدا می‌کرد. البته هوش مصنوعی بازی با وجود این تغییرات، هنوز هم تصمیماتی می‌گیرد که برای کهنه‌کاران Total War آشنا هستند، مانند هجوم سواره‌نظام به طرف نیزه‌ها یا اجازه دادن به بازیکن برای از بین بردن یگان های پرتابی بدون نشان ندادن هیچگونه مقاومتی از خود. تعداد کمی هم بی‌نظمی هایی در حرکت گروهی سربازان مشاهده کردم، آن هم مخصوصا در نبردهای تسخیر شهر، که با توجه به عظمت نبردهای بازی و شلوغی آن چیز قابل توجهی نیست.

Creative Assembly سیستم نبرد بازی های Total War: Rome II و Total War: Attila که برای مبارزه یک به یک سربازان در یک نبرد زمینی طراحی شده بود را دور انداخته‌اند. در این سیستم ها بیشتر سربازان بدون آنکه در مبارزه شرکت کنند در وسط جنگ به طور غیرعادی این طرف و آن طرف حرکت می‌کردند. اکنون در Total War: Warhammer وقتی دو یگان به یکدیگر حمله‌ور می‌شوند، تمام افراد موجود در آنها فعال هستند و برای کشتن دشمن صف نمی‌ایستند، پس زمانی که یک اورک غول‌پیکر با یک حرکت چکش خود نصف سربازان یگان‌تان را ناکار کرد تعجب نکنید. یک سیستم جان جدید نیز در بازی به کار برده شده که نشان می‌دهد چه مقدار سرباز از یگان کشته شده است.

استفاده از جادو عنصری کاملا تازه وارد به میدان نبرد Total War است.

در این بازی، جادو به وسیله‌ی “بادهای جادو” (Winds of Magic) که در سراسر دنیای بازی البته با قدرت های مختلف می‌وزند قابل دسترسی است. این توانایی به جادوگران و هیرو ها اجازه می‌دهد تا از رعد، آتش و تعداد زیادی عنصر دیگر برای حملات قدرتمند خود استفاده کنند. جادو با اینکه قدرت بیش از اندازه ندارد، اما اگر از یک افسون در جای مناسب خود استفاده شود، ‌می‌تواند نبرد را به نفع شما کند. قطعا برای استفاده‌ی موثر از جادو نیاز به تمرین خواهید داشت، چرا که انواع افسون های هجومی، دفاعی و کمک به نیروهای خودی (مانند جان بخشیدن و قوی کردن) در بازی وجود دارند. گاهی اوقات این ترکیب جادو و نبرد می تواند پیچیده شود؛ مدیریت حرکت یگان‌ ها و استفاده از افسون‌ ها به صورت همزمان بارها مجبورم کرد که بازی را متوقف کنم و سعی کنم بفهمم جریان دقیقا از چه قرار است.

Total War Warhammer Review MihanGame 2
نیروهای Hero (هیرو) هم پیچیدگی منحصر‌به‌فرد خود را به میدان جنگ می‌آورند. در اوایل بازی حتی یک هیرو با کمترین توانایی نیز می‌تواند یک یا حتی دو جناح از سربازان دشمن را ناکار کند، که برای شما نیز دردسرساز خواهد شد. در مراحل بعدتر بازی به غیر از چندتا از هیرو های افسانه‌ای، آنها خیلی زیاد قدرتمند نیستند، اما استفاده‌ی صحیح از آنها می‌تواند تفاوت میان پیروزی و شکست باشد. هیرو های افسانه‎ای (Legendary) که شما در اول کمپین آنها را انتخاب می‌کنید، دارای نبرد های مخصوص خود هستند که با انجام دادن آنها می‌توانید توانایی‌شان‌ را افزایش دهید و آنها را برای نبرد مجهز کنید. با افزوده شدن این قابلیت، Total War: Warhammer حس نقش آفرینی و RPG نیز به خود گرفته است.

بازی در نتظیمات گرافیکی بالاتر بسیار زیبا به ‌نظر می‌رسد.

خوشبختانه بازی به اندازه‌ای خوب بهینه‌سازی شده که بازیکنان مجبور نیستند تا برای بالا نگه داشتن فریم ریت خود کیفیت بصری را زیاد پایین بیاورند. در نبردها درختان، علف‌ها و ابرها با وزش باد حرکت می‌کنند. همچنین سربازان جزئیات شگفت آوری دارند که این توجه به جزئیات را می‌توان در هیروها بیشتر مشاهده کرد. سربازان و مدل های کپی-پیست شده‌ی بازی های قبلی جای خود را به زامبی ها و اسکلت های رنگ‌‌ پریده، اورک های عضلانی و دورف های کوتاه قد داده‌اند. تعداد مدل کاراکترهای بازی مخصوصا در نیروهای هیولای بازی واقعا چشمگیر است. این تنوع ها به گونه‌ای به میدان نبرد جان می‌بخشند که گاهی اوقات می‌‌خواهید بازی را متوقف کرده و فقط به آنها نگاه کنید.
اگر بازی های قبلی Total War را انجام داده باشید حتما صداپیشه‌ های این بازی برایتان آشنا خواهند آمد، چراکه Creative Assembly تمام صداپیشگان را از بازی های قبلی (به غیر از صداپیشگان اورک ها) به Total War: Warhammer آورده است. آنها کار خود را به‌خوبی انجام می‌دهند، اما قطعا عجیب است که صدایی که مدت زیادی آن را با لژیون های رومی شنیده بودید یکدفعه در نقش یک جادوگر ماورالطبیعه ظاهر شود. موسیقی متن بازی با اینکه استثنایی نیست اما کار وظیفه‌ی خود را به‌خوبی ادا می‌کند. احتمال دارد که در آینده صداهای جدیدی با گسترش دهنده ها به بازی اضافه شوند.

Total War Warhammer Review MihanGame 4
البته قطعا تعدادی ایراد هم در بازی وجود دارند تا به بازیکن یادآوری کنند که آنها در واقع در حال انجام دادن یک بازی Total War هستند. در نقشه کمپین گاهی اوقات حتی بعد از اینکه جاسوسان شما مکان آنها را شناسایی کردند، ارتش‌ دشمن ناپدید شده و ارتش شما را غافلگیر می‌کند. در میدان نبرد، محدوده‌ی دید سربازان به نظر می‌رسد کاهش یافته و برای دیدن دشمن شما باید نیروهای خود را بسیار به آنها نزدیک کنید. چند بار نیز نبردهای هیرو در نقشه ظاهر شدند و تجهیزات جنگی یک‌راست به کاراکتر من داده شد. مشکلاتی که بنده با آنها مواجه شدم هیچکدام جدی نبودند و باعث خروج بازی نشدند، و به احتمال زیاد در پچ های آینده این مشکلات رفع خواهند شد.

قبل‌تر گفتیم که Total War: Warhammer مانند نامه‌ای عاشقانه به طرفداران است؛ Creative Assembly ابزار طراحی ماد برای بازی را منتشر کرد که خود به تنهایی اهمیت قائل بودن استودیو به طرفداران را ثابت می‌کند. نگرانی های متعددی در مورد قفل بودن بازی بر روی مادها مانند عنوان Lord of the Rings وجود داشت اما دیگر نیازی به این ترس ها نیست.

Total War: Warhammer یک پروژه‌ی گذرا برای سازنده نیست، و استودیو برنامه دارد تا DLC های پولی و رایگان و محتوای اضافی قابل توجهی را در ماه های آینده منتشر کند. پشتیبانی آنها از بازی در اینجا تمام نمی‌شود و گسترش دهنده هایی برای بازی در راه هستند، که هرکدام به نقشه‌ی کمپین شهرها، جناح‌ها و مناطق جدیدی اضافه می‌کنند.

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 136 تاريخ : جمعه 14 خرداد 1395 ساعت: 23:17