نقد و بررسی Mighty No.9 / فرزند ناخلف مگامن

ساخت وبلاگ

Mighty No. 9گاهی اوقات تاخیر در عرضه بازی باعث می‌شود که بازی بهتر شود اما Mighty No.9 از این قاعده پیروی نمی کند. عنوانی که بعد از تاخیر های طولانی بالاخره عرضه شد اما نتوانست عنوانی که انتظار می رفت باشد و با متای متوسطی عرضه شد؛ با اینکه خیلی‌ها چشم انتظار این بازی بودند و امید به موفق شدن آن داشتند. با این که این بازی شباهت های بسار زیادی به  Mega Man  دارد نتوانست مانند برادر خود عمل کند در واقع تجربه این بازی به عاشقان Mega Man و سبکش توصیه نمی شود چون کاملا یک شکست است که ممکن است آن ها را از علاقه به سبک Mega Man باز دارد. در ادامه به بررسی این عنوان می‌پردازیم.

Mighty No.9 (64-bit, DX9) 6_25_2016 7_38_36 PM
Dr. White و Dr. Sanda

بازی از آن جایی آغاز می شود که در سال ۲۰۹۹ Dr. Blackwell یک مهندس نابغه ویروسی پخش می کند که روی تمام روبات های دنیا اثر می گذارد به جز Beck که آخرین ربات سری Mighty (قوی ترین ربات ها در جهان) است. Dr. Blackwell هم تمام ربات های سری Mighty را کنترل می کند تا دنیا را نابود کند. حالا Beck باید با کمک Cell همکار خود تمام روبات‌های سری Mighty را نجات دهد و ویروس را از بین ببرد اما اتفاقات مختلفی باعث می‌شوند که شما به داستان اصلی بازی پی ببرید. مانند Mega Man که تنها روبات جهان با قلب انسانی بود، Beck هم تنها روباتی است که قلب انسانی دارد که به همین دلیل ویروس روی Beck اثر ندارد. داستان بازی چندان جالب نیست و کلیشه ای است؛ مثل خیلی از داستان های دیگر که ربات ها از کنترل خارج شده اند یا به کنترل فردی هستند که دنبال نابودی جهان است. بازی سعی کرده است با استفاده از چاشنی طنز داستان بازی را جذاب کند اما شوخی های مسخره و بی مزه بازی تفاوتی در جذابیت داستان ایجاد نمی کند.

mayti-9-wallpaper-1280x800-mighty-no-9-platform-mega-man-pc-ps4-xbox-one-9761

بر خلاف بازی های مختلف که در آن ها سه یا چهار سطح سختی وجود دارد در این بازی در ابتدا فقط دو سطح Normal و Maniac رو می توانید انتخاب کنید. در سطح Maniac با یک ضربه از طرف دشمن می‌میرید که بعد از پایان بازی دو سطح Hard و Hyper هم برای بازی اضافه می شوند. مانند Mega Man انتخاب مراحل آزاد است و می توانید از هر مرحله ای شروع کنید اما اگر به ترتیب پیش بروید در مراحل بالاتر روبات‌هایی که نجات دادید، به کمک شما می آیند. البته اگر به ترتیب هم پیش نروید باز هم روبات هایی که در پایان هر مرحله آزاد کردید، در مراحل دیگر به کمک شما می آیند. در پایان هر مرحله شما یک Boss Fight دارید؛ البته سختی مراحل و همچنین Boss Fight ها به ترتیب نیست یعنی اگر به ترتیب مراحل را بازی را انجام دهید ممکن است دو مرحله اول بازی بسار سخت باشند اما چند مرحله آسان است و باز چند تا سخت هستند.

Mighty No.9 (64-bit, DX9) 6_24_2016 2_50_20 PM
اولین و یکی از سخت ترین Boss Fight های بازی

در هر مرحله از بازی Mini Boss Fight ها هم وجود دارند که هر کدام سختی خود را دارند و هیجان بازی را دو چندان می کنند. با شکست دادن هر Boss Fight قدرتی جدید به Beck اضافه می شود که پیشروی در بقیه مراحل بازی را ساده تر می‌کند؛ البته استفاده کردن از آن ها از انرژی شما کم می کند و باید حساب شده از آن ها استفاده کنید ولی تمام مراحل بازی را بدون آن ها می توان انجام داد. در هنگام انجام بازی در دو سطح Hard و Hyper که در پایان بازی باز می شوند، شما تمام قدرت هایی را که از Boss ها گرفتید، همراه خود دارید. همچنین با از بین بردن برخی از دشمنان Beck از آن ها نیرو های مختلفی مانند افزایش قدرت و دفاع و … دریافت می کند که برای مدت زمان کوتاهی قابل استفاده هستند. طراحی مراحل بازی چنگی به دل نمی زند اما یکی از نقاط قوت بازی تنوع زیاد دشمنان است که هر مرحله دشمنان اختصاصی خود را دارد. همچنین دریافت قدرتهایی که بعد از شکست Boss ها دریافت می‌کنید خود نقطه قوتی برای این بازی است.

Mighty No.9 (64-bit, DX9) 6_25_2016 9_06_16 PM
مرحله Shade با دیگر مراحل تفاوت اندکی دارد

در بازی هر مرحله را که آغاز می‌کنید، ابتدا دو جان بیشتر ندارید اما اگر در همان مرحله هر دو جان خود را از دست بدهید، بازی با استفاده از چند روبات به کمک شما می‌آید و در بین راه سلامتی و آیتم های مختلفی مانند افزایش قدرت یا سرعت و … در اختیار شما می گذارد؛ اما سختی دشمنان تفاوتی نمی‌کند. تمام ماجرا به این جا ختم نمی شود و وقتی در وسط مرحله دکمه Pause را بزنید علاوه بر گزینه های معمولی در بازی ها (مانند Resume و Exit و Options که در اینجا با نام های Back to game و Game Options و Retire شناخته می شوند). دو گزینه دیگر هم با نام های AcXel Recover I و AcXel Recover II وجود دارند که کار این دو گزینه این است هر وقت سلامتی شما کم شد می توانید با استفاده از این دو به طور کامل سلامتی خو را باز گردانید. البته آن ها مجانی نیستند و باید شارژ شوند و راه شارژ کردن آن ها از بین بردن دشمنان است.(گاهی اوقات ربات هایی که در بین راه وجود دارند می توانند آن ها را به طور کامل شارژ کنند.)

Mighty No.9 (64-bit, DX9) 6_24_2016 5_سشی36_54 PM
گزینه Advice که بیشتر جنبه سرگرمی دارد تا کمک

همکار Beck یک مرحله اختصاصی دارد که این بار شما در قالب شخصیت Call بازی می کنید. بازی با Call تفاوت زیادی با Beck دارد. هنگامی که با Call هستید، شما باید بدون این که دیده شوید مرحله را بازی کنید؛ چون Call مانند Beck قدرت زیادی در حمله ندارد و حتی یک روبات کوچک را بدون ضربه‌زدن به نقطه ضعف آن نمی‌تواند نابود کند. در اصل شما در هنگام بازی با Cell باید بیشتر به صورت Silent مرحله را به اتمام برسانید ولی در عوض Call از یک سپر برای دفاع از خود استفاده می کند. همچنین یک جت پک هم به شما وصل است که کمک زیادی در به پایان رساندن می کند. جت پک و سپر از انرژی شما استفاده می کنند و برای پر کردن آن ها باید به یکی از روبات های شارژ کننده برسید تا سپر و جت پک شما را پر کنند. با این که Call فقط یک مرحله اختصاصی در بازی دارد اما همان یک مرحله جالب طراحی شده‌است و همچنین ارزش داشت که مراحل بیشتری برای Call طراحی شود. (در حالت Co-op که در جریان بازی باز می شود شما می توانید شخصیت Call را هم کنترل کنید اما به جالبی مرحله تکی نیست).

Call می‌تواند با Jet Pack خود تا مدتی برروی هوا معلق بماند
Call می‌تواند با Jet Pack خود تا مدتی برروی هوا معلق بماند

بازی با استفاده از موتور قدرتمند Unreal Engine 3 ساخته‌شده ولی سازندگان نتوانسته‌اند از قدرت واقعی این موتور استفاده کنند و گرافیک بازی می‌توانست بهتر باشد. طراحی لبه دار برخی از شخصیت های بازی نشان دهنده ضعف گرافیکی این عنوان است. با این همه بازی گرافیکی قابل قبول دارد؛ البته در مقایسه با بازی های هم رده چندان خوب به نظر نمی‌رسد. صحنه‌های انفجار و آتش در بازی بسیار ضعیف طراحی شده‌اند؛ به‌طوری که کاملا مصنوعی به نظر می‌آیند. وجود باگ های زیاد از دیگر مشکلات گرافیکی بازی است.

Mighty No.9 (64-bit, DX9) 6_24_2016 6_24_33 PM
بازی حتی در بالاترین تنظیمات گرافیکی ضعیف است

در تمام طول مدت بازی در پس زمینه آهنگی پخش می شود که بسیار ضعیف است و حتی با افزایش صدا و قطع کردن صدا های دیگر بازی موسیقی ضعیفی پخش می شود. موسیقی بازی یکنواخت است و در هر مرحله تفاوتی با دیگری ندارد.تمام شخصیت های بازی کامل صداگذاری شده اند و مشکلات زیادی در صدا گذاری وجود ندارد به جز موسیقی پس زمینه که در بازی پخش می شود.

- - , .
.

آی تی رسا ن ایران...
ما را در سایت آی تی رسا ن ایران دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان itrasan بازدید : 129 تاريخ : چهارشنبه 23 تير 1395 ساعت: 18:21